Gelderse dagjesuit top, maar de echte klapper ontbreekt..

Gelderland doet het niet slecht in de Dagattractie Top-50 van 2024. Maar tussen de miljoenenhits van Noord-Brabant en Noord-Holland lijkt de provincie vooral te excelleren in de breedte – niet in de top. En dat moet de provincie wakker schudden.

Met vijf Gelderse attracties in de landelijke top-50 bewijst de provincie haar belang voor het binnenlands toerisme. Bekende namen als Burgers’ Zoo (15e), het Openluchtmuseum (22e), Apenheul (24e), Paleis Het Loo (30e) en Kinderpretpark Julianatoren (35e) trekken samen meer dan 3 miljoen bezoekers per jaar.

Maar: de grote trekker ontbreekt.

“De Efteling in Brabant doet het in z’n eentje beter dan alle Gelderse attracties bij elkaar,” zegt een sectoranalist. “Dat hoeft geen probleem te zijn als je kiest voor een gevarieerd aanbod, maar het maakt je kwetsbaar voor versnippering.”

Paleis Het Loo verrast, Burgers’ Zoo stabiel

Een lichtpunt is Paleis Het Loo, dat met 11% groeide naar 422.000 bezoekers. De grootschalige renovatie en heropening van de ondergrondse museumzalen lijken hun vruchten af te werpen. Ook het Openluchtmuseum zit in de lift (+8%) en onderstreept dat cultuur en erfgoed nog steeds aanspreken.

Burgers’ Zoo in Arnhem blijft een stabiele publieksmagneet met 1.075.000 bezoekers. Toch ligt de groei ver achter op collega-zoo Beekse Bergen, die met +20% spectaculair stijgt en daarmee de opmars van safaribeleving bevestigt.

Een interessante ontwikkeling is de komst van Bommelwereld in Gelderland, een themapark geïnspireerd op de verhalen van Heer Bommel en Tom Poes. De nieuwe attractie zet sterk in op storytelling, nostalgie en beleving – precies de elementen waarin Gelderland zich kan onderscheiden. Als Bommelwereld erin slaagt om zowel jong als oud te boeien, zou dit weleens de ontbrekende klapper kunnen worden waar de provincie op wacht

 

Let op de dalers: Apenheul en Julianatoren

Tegenover de licht stijgende bezoekersaantallen staan ook zorgenkindjes. Apenheul groeit slechts minimaal (+2%) en lijkt moeite te hebben met herpositionering. Julianatoren stijgt met 9% naar 359.000 bezoekers, maar is qua capaciteit aan haar plafond.

Daarnaast valt op dat geen enkele Gelderse attractie de top-10 weet binnen te dringen. Een gemiste kans, zeker met de potentie van de Veluwe als toeristisch hart van Nederland.

De waarschuwing: vergrijzing, concurrentie en verleiding over de grens

Voor de toekomst liggen er risico’s op de loer. Denk aan:
– Vergrijzing van het aanbod – Veel attracties in Gelderland zijn familiegericht, maar spreken jongeren en internationale bezoekers minder aan.
– Toenemende concurrentie van nieuwe concepten – Van indoor-ervaringen tot themaparken met tech en storytelling, vooral buiten Gelderland.
– Toeristenlek naar Duitsland – Goedkopere en grootschalige Duitse pretparken liggen op slechts een uur rijden.

Advies: durf te vernieuwen

Gelderland heeft alles in huis: natuur, erfgoed, attractieparken. Maar zonder investering in innovatie, thematisering en internationale profilering dreigt de provincie toeristisch voorbijgestreefd te worden.

Gelderse toppers in de landelijke lijst
15. Burgers’ Zoo – 1.075.000
22. Openluchtmuseum – 585.000
24. Apenheul – 520.426
30. Paleis Het Loo – 422.000
35. Julianatoren – 359.000

Bekijk het hele overzicht

Winkelwagen
Scroll naar boven