Recreatie & toerisme informatiegestuurd ontwikkelen
Een afwisselend programma met een duidelijke rode draad. Stichting Bureau Toerisme benadrukte afgelopen vrijdag tijdens hun jaarlijks netwerkevenement, het belang van kennis in de ontwikkeling van de recreatieve sector. De belangstelling was groot voor de Opening Toeristisch Seizoen, met bijna 200 aanwezigen bij Molen de Zwaluw in Kesteren.
Retailment
Binnensteden zijn onderdeel van het totale recreatieve aanbod. Maar net als in de rest van het land, liggen er uitdagingen voor steden als Culemborg, Tiel en Zaltbommel. De steden zijn allemaal actief met plannen voor nu en de toekomst. Allerlei zaken komen hier samen; wonen, werken, recreëren. Tijdens de opening deelden (internationale) experts Margreet Papamichael en Bart Dohmen, hun kennis over het onderwerp retailment. Retailment is de combinatie van retail en entertainment, een marketingconcept met als doel een winkelgebied te transformeren naar een leisure omgeving.
Branding en samenwerking
Ellen van Gackel, Vision Director van BrandForceOne, vertelde over de kracht van de juiste merkidentiteit. Ook hier is eerst kennis nodig om de juiste keuzes in de positionering van een product door te voeren. Ellen bracht de zaal inspiratie aan de hand van goede praktijkvoorbeelden.
Uitreiking Toerisme Award
Vincent van Neerbos, voorzitter Speerpuntberaad recreatie en toerisme van Fruitdelta Rivierenland, reikte tijdens het netwerkevenement samen met Richard de Bruin, directeur van Bureau Toerisme, de Toerisme Award 2023 uit. Ondernemers Els en Joris Timmerman mochten deze bijzondere waardering in ontvangst nemen. Dit voorjaar vieren zij hun 12,5 jarig jubileum en openen zij hun vernieuwde strandpaviljoen op Strand Maaslanden. Ondernemers als Els en Joris Timmerman voegen met al hun activiteiten en ondernemerschap waarde toe aan het recreatieve aanbod in de regio. Juist voor die waardering startte Bureau Toerisme jaren geleden met deze jaarlijkse Award.
Boekingsplatform van start
In het programma werd zoals gebruikelijk ook vooruit geblikt op de lopende projecten en ontwikkelingen in het gebied. Er was ruimte voor project- en productpresentaties en de organisatie zelf had een volledige pop-up informatiepost met het gehele assortiment aan materialen opgesteld. Het aangekondigde boekingsplatform werd dit jaar officieel gelanceerd en start met de eerste boekingen via Uitinderegio.nl.