Gelderland is de nummer één fietsprovincie van Nederland! In de Kwaliteitsmonitor 2017 is Gelderland beoordeeld met maar liefst 5 sterren. Het prachtige landschap, het goede fietsknooppuntennetwerk en de kwaliteit van de fietspaden waren daarin bepalend. Hier moet je zijn voor de mooiste routes! 23 april is de voorjaarscampagne ‘Spring op de fiets‘ gestart. Door middel van de cross-mediale campagne inspireren wij de (potentiële) bezoeker van de Gelderse streken om onze prachtige regio´s op de fiets te ontdekken. Deze campagne is onderdeel van de multimediale campagne van Gelderse streken en loopt tot en met 27 mei. Gedurende de campagne worden de volgende communicatiemiddelen ingezet:
Fietsroutes op geldersestreken.nl
Op geldersestreken.nl is een online omgeving ingericht waar we de zestien mooiste fietsroutes uitlichten. Deze routes lopen verspreid over de Gelderse streken en laten de potentiële bezoeker kennismaken met de schoonheid en veelzijdigheid van onze regio’s. Van de bloesem aan de fruitbomen tot prachtige wijngaarden en de mooiste kastelen en landgoederen.
Vanuit Rivierenland lichten we in de campagne de volgende fietsroutes uit:
Video’s
Vier van de zestien fietsroutes lichten we uit met een korte video. In deze video wordt de kijker door een lokale ambassadeur meegenomen door het prachtige natuurgebied. Hij krijgt een indruk van wat de route te bieden heeft, met handige do’s en don’ts, de te bezoeken hotspots en fijne horecatips. Deze video’s worden (gedeeltelijk) opgenomen met een drone en vervolgens gepresenteerd op de website en breed uitgezet op social media. De video’s zullen stapsgewijs online komen gedurende de campagne.
Vanuit Rivierenland is de route Rivieren Rivalen extra uitgelicht door middel van een video. Bekijk het resultaat hieronder:
ANWB
Gedurende de campagne ‘Spring op de fiets!’ werken we nauw samen met de ANWB. De ANWB is een grote speler in de Nederlandse vrijetijdsmarkt. Fietsers zijn bij de ANWB aan het juiste adres. Al ruim 130 jaar inspireren zij fietsliefhebbers met de beste fietsroutes en nuttige informatie, tips en nieuws over fietsen en e-bikes. Binnen de thema’s vakantie, vrije tijd en mobiliteit heeft de ANWB diverse omgevingen gecreëerd met relevante content voor specifieke doelgroepen. 64% van de ANWB-leden ervaart genoeg tot meer dan genoeg tijd te hebben en 68% maakt geregeld een fietstocht. 73% van de ANWB leden is 50 jaar of ouder.
De Gelderse streken hebben een eigen landingspagina binnen de online omgeving van de ANWB. Hierin worden vier fietsroutes uitgelicht door middel van scrollytelling. Daarnaast is er inspirerende content over fietsen te vinden. Vanuit de inzet van de verschillende kanalen van de ANWB zal altijd verwezen worden naar deze partnerpagina om vanuit hier het ANWB-lid verder te helpen om inspiratie te vinden voor een bezoek aan de Gelderse streken. Om de partnerpagina aan te jagen en bezoekers te inspireren om te fietsen in de Gelderse streken, participeren we met een advertorial in de Nieuwsbrief ANWB Wandelen en Fietsen. Maandelijks ontvangen tienduizenden wandel- en fietsfans deze nieuwsbrief. Met leuke nieuwtjes, relevante informatie en mooie aanbiedingen. De nieuwsbrief heeft 90.000 abonnees en verschijnt 11 mei 2017.
10 keer per jaar valt Ledenmagazine Kampioen bij ruim 3 miljoen ANWB-leden op de deurmat. Met een totaal bereik van 4,8 miljoen is het blad niet weg te denken binnen het print medialandschap. Bij Kampioen 5 zal een Fietsspecial worden verspreid. De special richt zich op de recreatieve fietser. In sfeervolle reportages komen verschillende fietsgebieden, routes en bezienswaardigheden voorbij. De Gelderse streken presenteren zich hierin met een reportage van 4 pagina’s. Deze special verschijnt in de 1e week van mei 2018 in een oplage van 150.000 exemplaren.
Gelderse streken streekgids FietsActief
FietsActief is het leukste fietstijdschrift van Nederland en wordt gemaakt voor fietsers die een doel hebben. Maar ook de tijd om de omgeving in zich op te nemen. Met in ieder nummer unieke, uitneembare routes en een knooppuntenroute. Daarnaast fiets- en materiaaltests, inspirerende fietsreizen en heel veel tips voor lang en gelukkig fietsen.
In samenwerking met FietsActief is een uitneembare Gelderse streken streekgids volledig in de look & feel van FietsActief, op A5 formaat ontwikkeld. Hierin worden de Gelderse streken breed uitgelicht als fietsbestemming. In de streekgids worden vier fietsroutes uitgelicht, met tips voor onderweg en de rest van de regio. De gids wordt meegezonden als insert in de FietsActief die is verschenen op 12 april 2018, met een oplage van 16.000 exemplaren. Er is een doordruk van 10.000 stuks voor verspreiding in de Gelderse streken.
Telegraaf VRIJ fietsspecial
VRIJ is het lifestyle magazine van De Telegraaf met positieve, adviserende en inspirerende verhalen. Het magazine verschijnt iedere zaterdag in De Telegraaf (abonnee en losse verkoop). VRIJ past bij de consument van nu, die op zoek is naar ontspanning, duiding en achtergrondinformatie. VRIJ heeft een hoge attentiewaarde en is een echt bewaarexemplaar. De Telegraaf op zaterdag bereikt 1,5 miljoen mensen die geïnteresseerd zijn in vakantie en reizen. In de Fietsspecial van VRIJ verschijnt een reportage over fietsen in de Gelderse streken. Deze special verschijnt op zaterdag 21 april 2018.
Buitenreclame
Langs de weg, in landelijke gebieden, in de stad, bij winkelcentra of bij drukke OV-punten: overal vind je abri’s (o.a. bushokjes). Met abri’s creëer je in een korte tijd een groot bereik. Voor de campagne ‘Spring op de fiets in de Gelderse streken!’ voeren de Gelderse streken een abricampagne in de Randstad in week 18 en 19. Daarnaast zetten we in week 17 een digitale reclamemast aan de A16 in.
Radio
Radio en buitenreclame vormen een sterke combinatie. Beide media realiseren een hoge contactfrequentie, waardoor de boodschap in verschillende mindsets vaak gecommuniceerd kan worden. Hierdoor wordt de merkherkenning sneller gerealiseerd dan met één medium.
Tijdens de campagne ‘Spring op de fiets in de Gelderse streken!’ zetten de Gelderse streken radiocommercials en tag-ons in op nationale en regionale zenders. Gericht op de doelgroep betreft het de zenders NPO1, NPO2 en Sky Radio en daarnaast alle dertien regionale zenders, zodat ook daar sprake is van landelijke dekking. De commercials verwijzen naar de website voor routes en video’s.