Het aantal toeristen dat naar Rivierenland trekt vanwege de lokale producten, groeit. Dat zegt directeur Richard de Bruin van het Regionaal Bureau Toerisme. Zoals je in delen van Frankrijk in sommige gebieden niet om de ‘caves du vin’ (wijnkelders) heen kunt, zo wordt Rivierenland steeds meer dé plek waar je niet om het fruit heen kunt. Om te halen, maar ook om te beleven. ,,We willen het merk Betuwe ook veel nadrukkelijker op de kaart zetten”, zegt De Bruin.
Een van de hotspots van de groei is Boomgaard d’n Kerkewaerdt in Wadenoijen. De Open Kersendagen bij tuinder Aart Blom trokken afgelopen weekend ongeveer 10.000 bezoekers. Bijna twee keer zoveel als vorig jaar. De boomgaard is daarnaast een van de plekken waar dit jaar enkele bussen vol met Aziatische toeristen arriveren die in de boomgaard hun eigen mandjes met kersen plukken.
,,Je ziet dat eigenlijk het streekproductentoerisme in de lift zit. Dat is een landelijk beeld dat in Rivierenland heel nadrukkelijk naar voren komt. Touroperators zien het echt zitten om bijvoorbeeld groepen Aziaten en Duitsers daar langs te sturen.”
Lees verder op Gelderlander.nl