De 31e BankGiro Loterij Open Monumentendag van afgelopen weekend, met het thema Boeren, burgers en buitenlui, was een groot succes. Op basis van een eerste inschatting waren er zo’n 950.000 bezoekers. Dat is iets minder dan vorig jaar, te wijten aan het regenachtige weer. Daarmee blijft de Open Monumentendag één van de grootste culturele evenementen van Nederland. Het landelijke projectbureau Open Monumentendag is uitermate tevreden. Het thema Boeren, burgers en buitenlui sprak een brede publieksgroep aan; jong en oud heeft twee dagen lang kunnen genieten van monumenten, verhalen, en een breed scala aan activiteiten.
Het thema is door het publiek zeer enthousiast ontvangen en bood veel ruimte voor interpretatie en toepassing op de lokale geschiedenis. Door de reikwijdte van het thema wisten comités een breed scala aan activiteiten te organiseren, veelal in samenwerking met lokale ondernemers en andere organisaties. Daardoor was de 31e editie van Open Monumentendag een ware totaalbelevenis, waarmee één van de doelstellingen van Open Monumentendag behaald is, namelijk bezoekers een echte beleving meegeven.
Opvallend
Opvallend was dat er dit jaar meer gezinnen met jonge kinderen waren en meer jongeren, meer bezoekers van buiten de eigen gemeente en meer toeristen en expats. De sfeer was ronduit goed te noemen. Wat dit jaar ook opviel, was de bevlogenheid en liefde waarmee betrokkenen zich inzetten om ‘hun’ erfgoed voor het voetlicht te brengen en te vertellen over de achterliggende verhalen van plekken en gebouwen. In veel plaatsen bleven op zondag monumenten langer open om de aanhoudende stroom bezoekers toegang te kunnen bieden.
Toppers
Toppers dit jaar waren onder andere Bergen op Zoom met het evenement PopMonument wat mensen van alle leeftijden trok. Tot laat op de dag bleef het publiek actief. Alkmaar beleefde een zeer geslaagde dag met de openstelling van de Ringers Fabriek. In Groningen trok de Martinikerk ruim 2500 bezoekers. In Den Haag scoorde de Ridderzaal zoals gebruikelijk hoog met 3500 bezoekers. In Utrecht kon het uitgebreide programma in de Cereolfabriek op veel bezoekers rekenen. In Leeuwarden ontvingen de prachtige woonpanden veel geïnteresseerden. Rotterdam trok met een kinderprogramma aan de Kralingse plas veel jong publiek. Op Texel kwam het meeste bezoek af op een gerestaureerde boerderij; 900.
De drukst bezochte gemeenten: Amsterdam ruim 38.000, Den Haag 32.000, Bergen op Zoom 30.000, Breda 27.000, Dordrecht 25.000, ’s-Hertogenbosch 22.000, Utrecht 20.000, Leiden, 19.000, Rotterdam 15.000, Zwolle 14.500, Westland 13.000, Apeldoorn 12.000, Groningen 12.000, Alkmaar 12.000, Schouwen-Duivenland 10.000, Texel 8.000, Westerveld 6.000.