“Waar kastelen elkaar op de binnenlandse markt nogal eens als concurrent zien, is het voor de internationale markt juist noodzakelijk om samen te werken. En dat brengt vele voordelen met zich mee.”, aldus NBTC directeur Jos Vranken tijdens de lancering van de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen. Deze themalijn is onderdeel van de HollandCity-strategie, waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers.
De lancering van de Kastelenlijn komt volgens Jos Vranken eerder dan gepland: “We hebben bij het NBTC diverse thema’s in het vizier die om uitwerking vragen. De Kastelenlijn leek vooraf nogal complex omdat je een brede groep deelnemers op één lijn moet zien te krijgen. Dat is verassend snel gelukt. Inmiddels participeren er al vijf provincies en ook de provincie Limburg toont belangstelling.”
Verhaallijn Kastelen & Buitenplaatsen
In de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen worden diverse historische landhuizen in de natuur met elkaar verbonden. Nederland telt meer dan 700 kastelen en buitenplaatsen, van verdedigingsburchten tot luxueuze landhuizen. Deze typisch Nederlandse historische huizen en tuinen zijn veelal door 17e- en 18e-eeuwse kooplieden en adel ontwikkeld en bewoond. NBTC zet samen met partners in de verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen de mooiste musea, hotels, gebieden en fiets- en wandelroutes internationaal in de schijnwerpers.
Activiteiten België en Duitsland
De Kastelen en Buitenplaatsen-verhaallijn vormt een onderdeel van de HollandCity-strategie. Met deze strategie positioneert NBTC Nederland als één grote stad en zet daarmee sterk in op spreiding van toerisme. Het doel is om de naamsbekendheid rondom Kastelen en Buitenplaatsen als waardevol Nederlands erfgoed te vergroten en op die manier meer internationale bezoekers aan te trekken. De focus van de internationale activiteiten ligt op de bewerking van de Belgische en Duitse markt; voor Nederland de grootste markten als het gaat om internationaal toerisme. In 2016 bezochten ruim 4,6 miljoen Duitsers voor een vakantie ons land en daarmee staat Duitsland op de eerste plaats in de top-10 van herkomstmarkten. België staat met ruim 2,1 miljoen bezoekers op de tweede plek.
Een van de moodfilmpjes uit de campagne (over beroemde personen in de kastelen):
Samenwerking
De Kastelen en Buitenplaatsen-verhaallijn is een initiatief van NBTC in samenwerking met de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Overijssel. NBTC werkt hierbij samen met erfgoedpartners als Stichting Kastelen, Buitenplaatsen en Landgoederen (sKBL) en Erfgoedhuis Zuid-Holland én de regionale bureaus voor toerisme RBT Gooi en Vechtstreek, RBT Heuvelrug, RBT KAN, RBT Achterhoek en Marketing Oost. Op dit moment participeren 29 kasteelmusea- en tuinen in het marketingprogramma.
Jos Vranken lichtte in de lanceringsspeech het belang van samenwerking toe: “We zijn zeer blij dat zo’n grote groep kastelen wil samenwerken. En dat is zeker niet vanzelf gegaan. Op de binnenlandse markt zien de kastelen en regio’s elkaar nogal eens als concurrenten. De buitenlandse bezoeker komt juist naar Nederland voor de veelheid aan bijzondere kastelen. Het NBTC zorgt er voor dat de kastelenlijn in het buitenland bekend wordt. Dat heeft ook spin-off effecten op het binnenlandse bezoek. Wat wij veel zien is dat internationale mediabelangstelling er voor zorgt dat ook Nederlandse media nieuwsgierig worden.”
Meer informatie: www.holland.com/kastelen