Marktonderzoekbureau GfK heeft in opdracht van de Gelderse toerismebureaus de effectiviteit van de campagne “Gelderse streken” onderzocht. Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de doelgroep bekend is met de campagne en dat 73% van de doelgroep overweegt om één van de Gelderse streken te bezoeken. Belangrijkste aanbeveling is om te investeren in een groter bereik, zodat de bekendheid van de Gelderse streken verder toeneemt.
Waarom dit onderzoek?, Richard de Bruin, directeur Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Rivierenland, licht toe: “In 2013 zijn de samenwerkende Gelderse toerismebureaus in opdracht van de Provincie Gelderland gestart met de campagne Gelderse streken. Doel van deze campagne is de naamsbekendheid van de Gelderse streken te vergroten en bezoek naar de Gelderse streken te stimuleren. De afgelopen jaren is de campagne verder doorontwikkeld naar themacampagnes, bijvoorbeeld gericht op eten & drinken en fietsen & wandelen. De slogan ‘Gelderland levert je mooie streken’ is al die jaren gebleven. De vraag was of onze campagnes de Gelderse streken Achterhoek, regio Arnhem en Rijk van Nijmegen, Rivierenland en Veluwe meer bekendheid en meer bezoek hebben opgeleverd. Uiteraard zijn wij tevreden met de resultaten waaruit blijkt dat de campagne effectief is. Daarnaast bieden deze uitkomsten mogelijkheden om de campagne verder door te ontwikkelen waardoor het effect van de campagne nog verder kan worden vergroot.”
Belangrijkste resultaten
GfK heeft 1000 Nederlanders gevraagd naar de campagne Gelderse streken. De campagne wordt door bijna 4 op de 10 herkend. Bijna 90% van deze groep vindt de boodschap van de campagne duidelijk. De mensen die de campagne herkennen, zijn bovendien veel bekender met de regio’s. De overweging om de Gelderse streken te bezoeken is ook hoger onder degenen die de campagne herkennen. Richard de Bruin: ”De herkenbaarheid van de Gelderse streken mag groter, zeker omdat de mensen die de campagne wél kennen relatief vaak overwegen om naar de Gelderse streken te gaan. Het is goed om een andere inzet van verschillende media, zoals tv, radio en online te onderzoeken, zodat we het bereik kunnen vergroten. De keuzes in de inzet van deze media worden echter ook bepaald door het beschikbare budget.”
Toerisme en recreatie is een belangrijke economische sector
Recreatie en toerisme spelen een grote rol voor de inwoners van Gelderland. Ongeveer 1 op de 16 Gelderse arbeidsplaatsen is te vinden in deze sector; in absolute omvang bedraagt het aantal voltijdsbanen ruim 63.000. Bezoekers en inwoners van de provincie besteden jaarlijks samen bijna 3,2 miljard euro aan vrijetijdsactiviteiten.
De Gelderse toerismebureaus zijn: RBT Rivierenland, Stichting Achterhoek Toerisme en Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen. Zij werken samen in de Stichting Toerisme Gelderland aan regio-overstijgende, provincie brede activiteiten, zoals de campagne Gelderse streken.