Het jaarlijkse netwerkevenement van de vrijetijdsector, dat plaatsvond op 22 maart in Kesteren, markeerde niet alleen een viering van twintig jaar toeristische innovatie en samenwerking, maar lichtte ook de succesvolle groei uit. De presentatie van de meest recente cijfers uit de Monitor vrijetijdseconomie, bevestigt de voorzetting van de positieve trend in de groei van de sector in Rivierenland. Zowel de meting van bezoekersaantallen, bestedingen als werkgelegenheid laten plussen zien.
“Dit succes is het resultaat van jarenlange samenwerking en innovatie binnen de sector,” zei Richard de Bruin, directeur van Stichting Bureau Toerisme. “De cijfers uit de Monitor vrijetijdseconomie zijn een blijk van waardering voor iedereen die zich heeft ingezet voor de groei van toerisme en recreatie in Rivierenland. Het is wederom een bevestiging dat we op de goede weg zijn en motiveert ons om onze regio verder te ontwikkelen en te promoten.”
Die waardering voor ondernemerschap wordt jaarlijks geuit door de uitreiking van de Toerisme Award. Dit jaar viel de eer te beurt aan Willemijn Simon van Leeuwen, voor haar innovatieve benadering bij GeoFort, dat heeft bijgedragen aan de versterking van Rivierenland als recreatieve bestemming. De award-winnaar werd bekend gemaakt door Richard de Bruin en overhandigd door Peter Drenth, gedeputeerde van de provincie Gelderland.
De zo’n 200 aanwezigen van de bijeenkomst konden zich verder laten inspireren met nieuwe ontwikkelingen. Bij de ingang prijkte de nieuwe Betuwse promotie touringcar van Krol Reizen. Frans Duijts presenteerde zijn nieuwe project ‘Frans thuis’, waarbij hij zich als ambassadeur voor de streek inzet. Deze initiatieven, samen met de voortdurende inspanningen om de regio te promoten, spelen een cruciale rol in het versterken van Rivierenland als een vooraanstaande toeristische bestemming.
Het evenement ‘Opening Toeristisch Seizoen’ wordt sinds 2005 jaarlijks georganiseerd door het Bureau voor Toerisme.