chatsimple

84% Nederlanders mijdt vakantie in eigen land bij btw-verhoging

Als de btw op overnachtingen in 2026 stijgt naar 21%, gaat de grote meerderheid van Nederlanders minder vaak in eigen land op vakantie. Dat blijkt uit onderzoek van vakantieplatform Parkvakanties onder 1.534 Nederlanders.

De voorgenomen btw-verhoging van 9% naar 21% per 1 januari 2026 dreigt grote gevolgen te krijgen voor de Nederlandse toerismesector. Maar liefst 84% van de Nederlanders geeft aan minder vaak in Nederland op vakantie te gaan als de prijzen hierdoor stijgen. Daarnaast verwacht 95% een prijsverhoging voor accommodaties.

Verschuiving naar buitenland

Op de vraag wat vakantiegangers zouden doen bij een prijsstijging van 10% tot 15%, zijn de uitkomsten duidelijk:

  • 48,5% gaat minder vaak op vakantie
  • 36% kiest in dat geval liever voor het buitenland dan voor Nederland
  • Slechts 16% blijft even vaak in Nederland op vakantie gaan

Duitsland is met 36% de favoriete bestemming voor uitwijkers, gevolgd door België (19%). Ook Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Italië worden genoemd als alternatieven.

Grensregio’s onder druk

Bestemmingen in de grensstreek zijn extra kwetsbaar door de nabijheid van goedkopere alternatieven over de grens. Zeeland, Limburg, Drenthe, Overijssel en Gelderland worden expliciet genoemd als regio’s waar toerisme en recreatie een belangrijke economische pijler vormen.

De btw-verhoging geldt voor kort verblijf in hotels, vakantiewoningen, bed & breakfasts, hostels en via platforms verhuurde accommodaties. Ruim 55% van de respondenten geeft aan vooral hotels en bungalows op vakantieparken minder vaak te zullen boeken.

Fors concurrentienadeel

“In België ligt het btw-tarief op logies op 6%, in Duitsland op 7%,” aldus Laurens Taekema, eigenaar van Parkvakanties. “Door in Nederland naar 21% te gaan, ontstaat een fors concurrentienadeel. Nederlandse bestemmingen worden simpelweg minder aantrekkelijk.”

Brancheorganisaties als Koninklijke Horeca Nederland, ANVR en HISWA-RECRON waarschuwen dat ook het aantal buitenlandse toeristen fors zal dalen. Zij verwachten een afname van het aantal toeristische overnachtingen in Nederland van rond de 30%.

Bredere economische impact

De gevolgen blijven niet beperkt tot hotels en vakantieparken. Ook horeca, attracties, musea, fietsverhuurders en vele andere toeristische ondernemers worden geraakt. Minder vakanties in eigen land betekent:

  • Minder bestedingen bij lokale ondernemers
  • Minder werkgelegenheid in toerisme en horeca
  • Minder ruimte voor investeringen in kwaliteit, duurzaamheid en innovatie

Oproep aan overheid

Stichting Bureau Toerisme roept de landelijke overheid op de geplande btw-verhoging te heroverwegen. “Toerisme en recreatie zijn geen luxe toevoeging, maar een wezenlijk onderdeel van een vitale leefomgeving, aantrekkelijke regio’s en een sterke economie,” aldus de stichting.


Bron: Onderzoek Parkvakanties onder 1.534 Nederlanders

Winkelwagen
Scroll naar boven